czwartek, 31 lipca 2025 17:44
Reklama

Zapominasz o sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego? Możesz zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę samochodu

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym pojeździe – nie tylko w samochodzie. Odpowiada on za smarowanie silnika i jego podzespołów, zapobiegając ich szybkiemu zużyciu. Gdy poziom tej substancji spadnie poniżej dopuszczalnego poziomu, może dojść do poważnych usterek auta.
  • 25.07.2025 11:53
Zapominasz o sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego? Możesz zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę samochodu

Co dzieje się, gdy w samochodzie zabraknie oleju silnikowego? Sprawdź najczęstsze usterki i dowiedz się, ile kosztuje ich naprawa. Jak zapobiegać takim awariom?

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?

Olej silnikowy pełni wiele funkcji, które mają ogromny wpływ na tryb pracy i stan techniczny jednostki napędowej. Płyn ten:

  • smaruje ruchome części, zapobiegając ich zatarciu,

  • chłodzi elementy, odprowadzając nadmiar ciepła,

  • czyści wnętrze silnika, zatrzymując zanieczyszczenia,

  • uszczelnia przestrzenie między tłokiem a cylindrem,

  • chroni przed korozją.

Jeśli oleju jest za mało lub ma on niską jakość, silnik pracuje w warunkach zwiększonego tarcia i przegrzewa się.

Minimalny dopuszczalny poziom oleju silnikowego w aucie

Ile wynosi minimalny dopuszczalny poziom oleju silnikowego? Wszystko zależy od modelu samochodu i jednostki napędowej. Wartość ta jest określona na bagnecie, który znajduje się pod maską, tuż obok zbiornika. Służy on do mierzenia wysokości, do której sięga olej – powinien być to zakres między napisami MAX i MIN.

Uwaga: poziom płynu należy mierzyć na zimnym silniku lub co najmniej po kilku minutach od jego wyłączenia. W innym przypadku olej może znajdować się na ściankach miski, co skutkuje małą dokładnością pomiaru.

Poziom płynu należy sprawdzać co około 1000-1500 km, a także przed dłuższą podróżą. Gdy zapali się kontrolka sygnalizująca jego brak, konieczne jest niezwłoczne uzupełnienie zbiornika.

Co dzieje się, gdy zabraknie oleju silnikowego?

Jeśli poziom oleju silnikowego spadnie poniżej dopuszczalnego poziomu, może wystąpić zatarcie silnika. To sytuacja, w której metalowe części zaczynają stykać się ze sobą i ścierać na skutek braku smarowania. Zwykle wynikiem takiego zjawiska jest całkowite uszkodzenie jednostki napędowej, w tym:

  • panewek,

  • wału korbowego,

  • tłoków i pierścieni tłokowych,

  • cylindra,

  • układu rozrządu,

  • turbosprężarki.

Wszystkie te elementy są drogie. Jeśli więc w Twoim aucie doszło do zatarcia silnika, ostateczny koszt naprawy całej jednostki może okazać się ogromny. Nierzadko wynosi on kilka, a nawet kilka tysięcy złotych. Zdarza się, że przekracza wartość samochodu.

Czy AC pokrywa zatarcie silnika?

Większość polis AC nie pokrywa zatarcia silnika. Wyjątkiem są sytuacje, w których do takiej usterki doszło w wyniku kolizji, kradzieży, pożaru czy działania sił natury. Jeśli jednak uszkodzenie jednostki napędowej jest skutkiem zbyt rzadkiego uzupełniania oleju lub stosowania substancji o niskiej jakości, ubezpieczyciel najpewniej nie wypłaci Ci pieniędzy, szczegóły zależą jednak od zakresu ochrony wskazanego w konkretnej polisie. 

Zakresy poszczególnych AC możesz porównać na stronie https://rankomat.pl/. Ułatwi Ci to podjęcie decyzji o zakupie ubezpieczenia, które pokryje jak najwięcej potencjalnych szkód.

Jakość oleju silnikowego a zatarcie silnika

Wielu kierowców skupia się jedynie na poziomie oleju silnikowego, zapominając, że równie ważna jest jego jakość. Nawet jeśli w jednostce napędowej znajduje się wystarczająca ilość płynu, ale jest on zużyty, źle dobrany albo nie ma konkretnych właściwości, ryzyko poważnych uszkodzeń mechanicznych nadal jest bardzo wysokie.

Olej silnikowy z czasem ciemnieje i wypełnia się zanieczyszczeniami groźnymi dla jednostki napędowej. Z tego powodu należy go regularnie wymieniać – spuszczać całą zawartość zbiornika i zalewać ją nowym preparatem. Taki zabieg wykonuje się w profesjonalnym warsztacie, gdzie stary olej silnikowy może zostać odpowiednio zutylizowany. Należy przeprowadzać go co 10-15 tysięcy kilometrów.

Warto też pamiętać o doborze właściwego oleju do typu jednostki napędowej. W modelach benzynowych najczęściej stosuje się preparaty o klasach lepkości 5W-30 i 5W-40. W silnikach Diesla olej musi wykazywać zwiększoną zdolność do neutralizacji kwasów i ochrony przed zużyciem – takie wymagania spełniają klasy 5W-40 i 10W-40. Natomiast w jednostkach z filtrem cząstek stałych najlepiej zastosować preparaty niskopopiołowe typu 5W-30 lub 0W-30. O tym, jak rozumieć te oznaczenia, przeczytasz na stronie https://rankomat.pl/samochod/oznaczenia-oleju-silnikowego.

Czy silnik zaciera się od razu?

W przypadku całkowitego braku oleju zatarcie może wystąpić bardzo szybko – nawet w ciągu kilku sekund jazdy. Natomiast gdy preparat jest niewłaściwy lub ma zbyt niską jakość, elementy zużywają się stopniowo – czasami trwa to tygodniami. Niektóre części są bardziej podatne na awarie w wyniku tarcia, a ich wymiana może być konieczna już po przejechaniu zaledwie kilku metrów bez odpowiedniego smarowania.

Zatarcie silnika najczęściej objawia się:

  • nierówną pracą,

  • nietypowymi dźwiękami – przypominającymi stukanie metalu o metal,

  • spadkiem mocy,

  • dymieniem z rury wydechowej,

  • szybkim nagrzewaniem się jednostki.

Objawy te oznaczają, że jednostka napędowa uległa uszkodzeniu – w mniejszym lub większym stopniu. Z tego powodu tak ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju i reagowanie na jego spadek, zanim dojdzie do wystąpienia wymienionych symptomów.

Artykuł sponsorowany


Reklama
Reklama