poniedziałek, 3 listopada 2025 09:40
POLECAMY:
  • Sprawdź, kiedy możesz wystąpić do sądu o uchylenie mandatu
Reklama

Inflacja 15,6 procent. Ale wizyta w sklepie jest dla nas dużo bardziej bolesna

Oficjalne dane wskazują, że notujemy wzrost cen na poziomie 15,6 procent. Kiedy jednak przyjrzymy się szczegółowym danym, to okazuje się, że za zakupy płacimy jednak więcej.
Inflacja 15,6 procent. Ale wizyta w sklepie jest dla nas dużo bardziej bolesna

Autor: iStock

W lipcu ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 15,6 procent w porównaniu rok do roku. Ale ten sam GUS przyznaje również, że wzrost cen towarów wyniósł 16,9 proc., a  usług o 11,7 proc.

Według analityków największy wpływ na inflację mają wyższe ceny mieszkań (o 1,1 proc.), żywności (o 0,5 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 1,8 proc.). To one podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,29 p. proc., 0,12 p. proc. i 0,11 p. proc.

– Niższe ceny w zakresie transportu (o 1,4 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 2,2 proc.) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,15 p. proc. i 0,09 p. proc. W porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku wyższe ceny mieszkań (o 21,8 proc.), żywności (o 15,9 proc.), transportu (o 27,7 proc.), restauracji i hoteli (o 16,4 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 11,3 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,43 p. proc., 3,84 p. proc., 2,67 p. proc., 0,78 p. proc. i 0,70 p. proc – podaje GUS.

Ale to wszystko to nadal wskaźniki, które wielu Polakom mogą się wydać za niskie. Czują to przy kasach sklepowych, kiedy przychodzi im zapłacić za zakupy. Jak bardzo podrożały konkretne produkty? Odpowiedź na to pytanie można odnaleźć, jeżeli dokładnie prześledzimy dane GUS. Dowiemy się wtedy, że drożyzna jest wyższa, niż wskazują na to oficjalne dane.

Najmocniej podrożał cukier, bo aż o 47,6 proc. W górę poszły też ceny mąki – 38,9 proc. Podobnie jest z olejami i tłuszczami – 37,5 proc.

Zatrzymajmy się na chwilę przy maśle, bo zdarza się już, że sklepy montują na kostkach zabezpieczenia antykradzieżowe. Masło podrożało o 31,4 proc. Na pocieszenie można dodać, że to mniej niż mięso wołowe – 32,8 proc.). Ceny drobiu są wyższe o 28,4 procent.

Drożyźniany cennik

  • pieczywo – 29,1 proc.
  • mleko – 24,3 proc.
  • sery i twarogi – 22,1 proc.
  • ryż – 20,7 proc.
  • ryby i owoce morza – 18,6 proc.
  • jaja – 18,3 proc.
  • mięso wieprzowe – 17,3 proc.
  • jogurty i śmietany – 15,9 proc.
  • mięso cielęce – 15,8 proc.
  • kawa – 15,3 proc.
  • makarony – 13,9 proc.
  • wędliny – 11,8 proc.

Wśród produktów, które drożeją najwolniej, są m.in. herbata (o 8,4 proc.), warzywa (o 6,8 proc.) i soki owocowe (4,8 proc).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Komentarze
Autor komentarza: Nordowy KaszubTreść komentarza: Interesująca wystawa. Ładne miejsce. Ciekawa relacja. Jedna tylko drobna nieścisłość: JPP urodził się w Czarnkowie. Ale w Wejherowie mieszka "od zawsze", więc nie ma sensu poprawiać. Zachęcam do zwiedzania wszystkich wystaw w WCKData dodania komentarza: 21.09.2025, 06:42Źródło komentarza: Komiksowo i Jubileuszowo – popkultura w czerni i bielAutor komentarza: BożenaTreść komentarza: Dzień dobry, czy obowiązują zapisy, jakieś wpisowe? nic na ten temat nie doczytałam.Data dodania komentarza: 16.05.2025, 08:41Źródło komentarza: Bieg i marsz dla dobra – charytatywna akcja w Bolszewie!Autor komentarza: AndreTreść komentarza: Teodora Bolduana ujęto w obławie 14 wrześniaData dodania komentarza: 12.05.2025, 20:28Źródło komentarza: Obelisk Teodora Bolduana. W 82 rocznicę śmierciAutor komentarza: fanTreść komentarza: fajneData dodania komentarza: 28.01.2025, 20:10Źródło komentarza: Artystyczny relaksAutor komentarza: AdamTreść komentarza: Brzmi ciekawie, chętnie przeczytamData dodania komentarza: 17.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu seriiAutor komentarza: szubazdolkaTreść komentarza: Elegancka recenzja. Podobnie jak książka, którą już miałem okazję przedpremierowo poznać. Ciekawa przygoda :)Data dodania komentarza: 17.11.2024, 12:54Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu serii
Reklama