W Polsce jest około 14 000 przejazdów kolejowo-drogowych. Należą one do najbardziej newralgicznych miejsc na styku linii kolejowych z drogami, narażonych na powstanie wypadków powodujących znaczne szkody materialne oraz często ofiary w ludziach. Każdego roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych konsekwencji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą wiele inicjatyw mających na celu poprawę bezpieczeństwa (patrz http://www.bezpieczny-przejazd.pl)
11 wypadków i kolizji, 6 osób zabitych i 2 ciężko ranne to bilans zdarzeń do jakich doszło we wrześniu z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach oraz przejściach kolejowo-drogowych kat. A-E. Ponadto w dziewiątym miesiącu br. miały miejsce 24 wypadki z udziałem pieszych w miejscach niedozwolonych. W ich wyniku zginęło 18 osób, a 5 zostało ciężko rannych.
Od początku 2019 roku na przejazdach i przejściach kolejowych doszło do 143 wypadków i kolizji (o 17 mniej niż w analogicznym okresie 2018 r.), 50 osób zginęło (o 14 osób więcej niż w analogicznym okresie 2018 r.), 18 zostało ciężko rannych (o 8 mniej niż w analogicznym okresie 2018 r.).
Przerwy/ograniczenia w ruchu pociągów w związku z wypadkami i kolizjami wyniosły w sierpniu prawie 26 godzin (brak danych z 1 kolizji i 3 wypadków).
Jak zachowuje się kierowca zbliżając się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania? Kierujący mają stały zestaw grzechów. Najczęstsze to niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, omijanie półrogatek, wjeżdżanie na przejazd podczas zamykania i otwierania rogatek lub pomimo braku możliwości kontynuowania dalszej jazdy.
Napisz komentarz
Komentarze